kvällen före tenta

Jag kan inte riktigt föreställa mig ett liv utan tentor just nu. Inte för att det skulle vara hemskt eller så, men, det är svårt att verkligen leva sig in i hur en inte har det.

Det här tentalivet känner jag just nu att jag klarar mig utan. Men så e det ju alltid i tentaperioder. Många gånger tänker jag att jag inte riktigt kan tänka mig att leva ett 8-17 liv. Det verkar hemskt. Får som en klaustrofobisk känsla. Vad händer om jag är ledsen på morgonen? Om det vart omöjligt att sova på natten? Då måste en tvinga sig upp, med klumpen i magen, gå till sitt jobb, utföra jobbet, antagligen vara trevlig och social också. Inte som nu. Vända sig bort från fönstret, somna om och bestämma sig för att bojkotta alla måsten.

Men. Som så många har sagt innan mig; alltid är det något. Detta något är tenta i detta fall, och det är icke behagligt att veta att 35 multiple choice-frågor om vetenskapsteori och metod på c-nivå väntar klockan 8 på morgonen. Särskilt inte om en knappt fick g i gymnasie-matte. Särskilt inte om en vet att om en inte klarar det så väntar om-tenta mitt under c-uppsats.

Det är ett rent under att så mycket har fastnat trots detta. Pearsons r, r2, chi två test, signifikans, urvalsmetoder, analysmetoder, nominalskala, regressionsanalys. Ja. det liknar mest ett glosprov för vuxna, och i övermorgon kommer det mesta vara glömt. Eller möjligtvis undanstoppat i nåt förtryckt skrymsle av mitt undermedvetna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback